Automatisk genereret indhold fejler sit formål

På det seneste er det blevet mere og mere klart. Automatisk genereret indhold lever ikke op til de ellers lovende ord som diverse firmaer i øjeblikket lover.
Facebook har lanceret deres nye smarte system som sorterer relevant indhold for brugerne. Dette gælder både i livestream men også i sortering af venner i grupper samt deres tidligere udrullede “smarte” chat-vindue med prioriterede venner.
Men sagen er at den smarte søgning gør indholdet forvirrende for brugeren. Netop fordi vi som mennesker har brug for selv at have nogle systemer for at være effektive.

Tidligere kunne jeg hurtigt overskue mine online venner fordi de var kategoriseret efter forskellige egenbestemte parametre – familie, IMU, IMB, Århus, Holstebro osv. osv. Men efter at FB har valg at sortere for mig og prioritere mine venner har jeg bare en lang liste som jeg mere eller mindre panisk skal gennemrode for at finde et enkelt navn. Og måske var det bare en person fra missionshuset jeg skulle snakke med og ikke en bestemt person.

Automatiseringen er givetvis smart – men når den tilsidesætter brugeren og det personlige islæt er jeg overbevist om at man ret hurtigt mister brugere og også relevant information. Således er FB ude på et sidespor hvor jeg tror de hurtigt vil opdage at det er nødvendigt at give brugerne deres ret tilbage.
(FB har også lavet den fejl ifbm. deres nye look, at brugerne ikke har mulighed for generelt at bestemme privatliv i forhold til den højre live-spalte. Men det er en helt anden sag).

Well – hvad tror du fremtiden er for autogenereret indhold? Hvordan finder man en sund balance mellem styret og autogenereret indhold?


Comments

3 svar til “Automatisk genereret indhold fejler sit formål”

  1. Jeg tror facebook tænker for lavt om sine brugere denne gang! Men autogenereret indhold har haft succes før, og facebook vinder på at “det er der alle er.

    Last.fm og Stumbleupon har haft store dage med at lave autogenereret indhold à la “andre der minder om dig kunne også lide dette”.

    Jeg synes det er synd for det kreative i mennesket, fordi det kun tilbyder “mere af samme slags” og derfor bliver snævert og ensidigt – ikke overraskende og levende, som verden nu engang er.

    I facebooks tilfælde forstærker det kun stærke relationer, fordi det præsenterer det som vi kan lide og har kunne lide før. Mens periferien af venner forsvinder i mængden af autogenereret indhold.

  2. Spørgsmålet er om tiden ikke er kommet til personlige manuelle sider?

    I øjeblikket tænker jeg lidt tanker omkring imu.dk – og kan simpelthen ikke gennemskue hvor automatisk det skal være. Og hvor automatisk vores newsfeed til fb, google+, twitter osv. skal være???

    Særligt når man har noget på hjerte bliver det jo forfærdeligt med det autogenererede indhold. Fx. i forhold til FB kan jeg jo ikke vide om mine venner har set mine 10 seneste opdateringer, fordi FB har sorteret dem for dem efter relevans og måske skjult nogle af dem.

    Og mon brugerne ikke efterhånden er trætte af maskiner og tænger til at få en hjælpende personlig hånd i stedet? Men det giver så en kæmpe administrativ udfordring…. argh!

  3. Kan man vende den om? Hvis det er en kæmpe administrativ udfordring, så har man for meget på hjertet?

    Jeg kan godt se din pointe, vi drukner i autogenereret indhold og nu kommer der så også autogenereret udvælgelse af autogenereret indhold. Men vi kan stadig gå direkte til kilden og finde det vi selv vil have.

    Men har det ikke altid været sådan, før sad der redaktører og udvalgte for os, nu sidder der maskiner. Og hvis vi selv vil noget i livet, så må vi træde ud af de tilbud som bliver os givet, og selv tage/finde det vi vil have? Det er vel den evige kamp om at tage livtag på livet eller lade livet tage en?

Leave a Reply